Konfliktide ennetamine ja lahendamine
ÜLDINFO
24.10.2024
Koskla 18, Tallinn
129+km
Sageli kuulen juhtidelt ja spetsialistidelt lauset: "palun õpetage meile, kuidas konfliktidesse mitte sattuda, sest need tekitavad asjatuid pingeid ja mõjutavad negatiivselt meeskonnatööd". Siinkohal pean neile kahjuks pettumuse valmistama, sest konfliktid on üks osa inimese arengust, mille 100% ennetamine pole võimalik. Küll aga saame ise edukalt reguleerida seda, kui sageli ja millistesse konfliktidesse me satume, et see meie vaimset tasakaalu võimalikult vähe mõjutaks.
Minu, kui psühholoogi jaoks on nii sisemine kui välimine konflikt märk sellest, et keskkonnas või inimsuhetes on vaja muutust, et koos edasi minna. Teisisõnu on võti selles, kuidas me konflikte iseenda jaoks tõlgendame ning milliseid otsuseid või käitumismuutusi selle põhjal algatame. Seepärast olen Sulle kokku pannud parimatel praktikatel põhinevad tehnikad, et varakult pingeolukordi märgata ja väiksema energiakuluga konflikte juhtida.
Minu, kui psühholoogi jaoks on nii sisemine kui välimine konflikt märk sellest, et keskkonnas või inimsuhetes on vaja muutust, et koos edasi minna. Teisisõnu on võti selles, kuidas me konflikte iseenda jaoks tõlgendame ning milliseid otsuseid või käitumismuutusi selle põhjal algatame. Seepärast olen Sulle kokku pannud parimatel praktikatel põhinevad tehnikad, et varakult pingeolukordi märgata ja väiksema energiakuluga konflikte juhtida.
SIHTGRUPP:
keskastme juhid ja spetsialistid, kes soovivad paremini mõista konfliktide tekkepõhjusi ning juhtida iseenda ja teiste emotsioone ja käitumisi keerukates olukordades.
EESMÄRK:
suurendada teadlikkus konfliktide ennetamise ja lahendamise võimalustest, praktiseerida suhtlemistehnikaid erinevate inimtüüpide ja (juhtimis)tasandite vahel ning leida võimalusi parema vaimse tasakaalu hoidmiseks konfliktolukordades.
TULEMUSENA:
- analüüsid võimalikke konfliktide tekkepõhjusi; nende lühi- ja pikaajalisi tagajärgi iseenda füüsilisele ja vaimsele tervisele ning käitumisele
- tead konfliktitüüpe ja rakendavad sobilikke lahendusviise konfliktide ennetamiseks ja paremaks toimetulekuks
- mõistad konfliktide lahendamise erisusi erinevate inimtüüpide, juhtimistasandite ja kolmandate osapooltega
- praktiseerid emotsioonide juhtimise tehnikaid konfliktidega toimetulekuks.
TEEMAD:
- konfliktipsühholoogia olemus: tekkepõhjused, intensiivsus, lühi- ja pikaajalised tagajärjed käitumisele, füüsilisele ja vaimsele tervisele ning erinevatele suhetele nii meeskonnas kui isiklikus elus.
- Erinevad konfliktitüübid ja nende sobivad lahendusvõimalused. Pseudokonfliktid. Aktsepteerimine vs. muutuste algatamine. Lahendamatute konfliktide toimetulek vaimset tervist ja suhteid säilitaval viisil.
- Suhtlemistehnikad konfliktide ennetamiseks ja lahendamiseks. Praktikum.
- Selge eneseväljenduse tehnikad ja mõju konfliktide ennetamisel. Mõjutamis- ja veenmisoskused konfliktolukordades.
- Psühholoogilised ja käitumuslikud lähenemised erinevate isiksuse- ja inimtüüpide puhul.
- Konfliktide lahendamise erijuhud e. keerukad olukorrad ja isiksused (viha, agressioon, manipulatsioon, nartsissistlik kaldvus, depressiivsus/ärevus, rahulolematus jne.). Näidisjuhtumite lahendamine.
- Läbirääkimised. eeldused, põhimõtted ja strateegiad. Lahendustele keskendumine. Suhete juhtimine pärast konflikti?
- Enesejuhtimine konfliktide korral: toimetulek sisekonfliktide ja negatiivsete tunnete ja mõtetega, allasurutuse ja (töö)motivatsiooni langusega. Emotsionaalse enesekontrolli suurndamise tehnikad.
MEETODID:
aruteludel põhinevad lühiloengud, analüüsid, praktilised ülesanded ja harjutused osalejate juhtumite põhjal, eneseanalüüsi testid, mis põhinevad erinevatel psühholoogia ja supervisiooni tehnikatel.
Psühholoog ja koolitaja
Superviisor ja coach
Suhtlemis- ja motivatsioonitreener
DiSC sertifitseeritud kasutaja
Koolitaja: Marju Koor
Olen töötanud 20a. psühholoogi ja koolitajana nii era- kui avalikus sektoris. Selle aja jooksul on minu klientideks ja koostööpartneriteks olnud väga erineva valdkonna spetsialistid ja juhid, kes soovivad arendada iseendas ja meeskonnas oskusi, mis tagaksid parema koostöö ja tulemuslikkuse töös. Suurimateks koostööpartneriteks on käesolevalt Tartu Ülikooli Kliinikumi Koolituskeskus (al. 2009 a.) ja Eesti Töötukassa (al. 2008 a.).
Viimastel aastatel pöördub minu poole järjest rohkem organisatsioone, kes soovivad oma töötajate vaimset tervist hoida või õppida paremini toime tulema sisepingete/konfliktidega. Seetõttu olen täna mõne organisatsiooni sisepsühholoog (nt. Siseministeerium, Sisekaitseakadeemia jne.) ja tegelen sageli ka juhtumipõhiste olukordade lahendamisega, et suurendada inimeste stressitaluvust konfliktolukordades. Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis ja Tartu Ülikoolis õppejõuna töötades, olen panustanud tervishoiuvaldkonna spetsialistide sotsiaalsete oskuste ja vaimse tervise arengusse. Samuti toetanud koolitajana erinevaid meeskondi enese-, kriisi- ja konfliktijuhtimise ning suhtlemisoskuste teemadel.
Elukestva õppijana olen läbinud suhtlemis- ja motivatsioonitreenerite väljaõppe; saanud DiSC sertifitseeritud kasutaja õigused ning omandanud täiskasvanud koolitaja 6. kutsetaseme (al. 2014 a.). Käesolevalt jätkan õpinguid psühhosotsiaalse valdkonna superviisor- coachi kvalifikatsiooni saamiseks.
Koolitajana usun, et kõige paremini õpime me läbi kogemuse ja praktika. Seetõttu püüan oma koolitustel erinevate aktiivõppe meetoditega kaasata õppijaid tegevustesse, mis aitavad osalejatel leida ja enesekindlamalt praktiseerida uusi oskusi nii isiklikul kui organisatsiooni tasandil. Tõenduspõhiste meetoditena kasutan kõige sagedamini DiSC mudelit, MI (motiveeriva intervjueerimise), KKT (kognitiiv-käitumisteraapia), suhtlemistreeningu ja supervsiooni/coachingu tehnikaid.
"Ma olin üllatunud kui hästi see koolitus mulle toimis, oli piisavalt väljakutseid esitav ja parajalt sügavuti minemist. Koolituse sisu oli eeldatust palju sügavam ja praktilisem kui siiski arvasin, mis oli väga kasulik."
SirliSotsiaalkindlustusamet
"Õppisin paremini mõistma erinevaid isiksusetüüpe ja nende ootusi/vajadusi. Lisaks sai treenida suhtlemisoskust ehk kuidas seada sõnu enda väljendamiseks ja konfliktide lahendamiseks."
Kristina
"Minu jaoks oli uudne "omaniku" rolli võtmine situatsioonides, probleemides - proovin nüüd seda lähenemist. Kui "võtan" probleemi omaniku rolli - vbl annab see võimaluse kiiremini asjaga tegeleda, mitte lasta suureks kasvada ja oodata, et ehk läheb ise üle. Mulle väga meeldisid töölehed (tööriistad), nendest on palju abi korraks MÜRAST meie ümber, meie enda sees väljuda, et "kraadida" kuidas on minu olukord tegelikult."
ÜlleStatistikaamet
"Marju jagas palju kogemusi ja näiteid, pani osalejad aktiivselt kaasa mõtlema ja grupitöödes osalema, vajadusel sekkus delikaatselt. Kaasa sai väga erinevaid materjale, mis on kindlasti abiks. Väga hästi sujus grupitöö ning ühisarusaamade kujundamine. Õhkkond ning usalduse tase oli grupis üle ootuste kõrge."
NataljaSotsiaalministeerium
"Koolitus on interaktiivne - kõik pidid ja said aktiivselt kaasa mõelda. Koolitaja oli oma ala spetsialist ja oskas huvitavalt ja kaasahaaravalt rääkida. Huvitavad grupitööd andsid koolitusele palju juurde."
LiinaRegionaal- ja Põllumajandusministeerium
"Koolituse sisu oli väga asjakohane ning ma väga hindan, et koolitusel oli mitmeid praktilisi elemente, see aitas kaasa õpitu mõtestamisele."
Anne
"Minu jaoks oli kasulik teadmine konfliktitüüpide analüüs ja selle põhjal lahenduste leidmine. Juhina on see mind juba praeguses keerulistes vestlustes aidanud."
MeelisIT-valdkonna spetsialist
"Muretsen täna vähem konfliktide pärast, mis nö. ei kuulu mulle ja suudan rahulikumalt reageerida konfliktolukordades"
TiiuÕde
"Millal, kellega ja kui palju reageerida ning kuidas jagada konfliktide jagamisel juhina vastutust, on koolituselt saadud praktiline teadmine, mis vajab nüüd praktikas kinnistamist"
UrmasArst