Õpilase motiveerimise nipid

  • Maht: 7 ak. tundi
  • Sisekoolituse grupi suurus: max 25 in.
  • Meetodid: grupiarutelud, rollimängud, situatsioonianalüüsid

Eesmärk: analüüsida motivatsioonilanguse põhjuseid ja motiveerimise põhimõtteid ning planeerida õpilase käitumismuutuste algatamiseks ja säilitamiseks vajalikke sekkumistehnikaid.

  • motivatsioonilanguse nähtavad ja varjatud põhjused ning õpetaja vastutus ja pädevus õpilase abistamisel;
  • motiveerimise olemus: eeldused, võimalused ja tagajärjed. Vastupanus oleva lapse või -vanema motiveerimine (sh. muutmist vajava käitumise teadvustamine); autonoomia austamine ja toetamine.
  • käitumismuutuse algatamine: soovide, vajaduste ja ressursside kaardistamine. Inimkäitumise muutumise protsess: etapid ja suhtlemistehnikate kasutamine igas etapis. Õpilase “mugavustsoonist” väljatoomine.
  • “õiged küsimused” õpilase avamiseks ja mõtlemapanemiseks. Kontakti loomise olulisus ja võimalused motiveerimisel; suhtlemistõkked ja nende pärssiv mõju sisemise motivatsiooni algatamisel.
  • aktiivse kuulamise tehnikate kasutamine motivatsiooni suurendamisel ja praktiline rakendamine osalejate juhtumite baasil. Sokraatiline küsitlemine
  • madala enesehinnanguga õpilase motivatsiooni toetamine
  • õpetaja eneseabi olukorras, kus motiveerimine ebaõnnestub nt. õpilase pereprobleemide tõttu. Töömotivatsiooni säilitamise võtted.

Koolitusel osaleja:

  • analüüsib motivatsioonilanguse põhjuseid ja kirjeldab motiveerimise põhimõtteid;
  • planeerib iseenda tegevusi (sh. sekkumisvõimalusi) igas käitumismuutuse tsükli etapis;
  • kasutab situatsioonülesandes õpilase motivatsiooni suurendavaid suhtlemistehnikaid;
  • praktiseerib koolitussituatsioonis sokraatilise küsitlemise tehnikaid ning seab personaalsed eesmärgid nende rakendamiseks igapäevatöös.
  • analüüsib iseenda sisemist motivatsiooni ja kaardistab lisaressursse keerulistes olukordades toimetulekuks.